Wednesday 3 July 2013

Manusia



Ada masanya, hati itu rapuh.
Tidak lagi berdiam kukuh,
Semangat mula runtuh.

Ada ketika hati itu lemah,
kaki melangkah terasa payah,
pandangan semakin kelam,
tubir mata semakin tenggelam,
mulut terdiam,
wajah semakin suram.

Ada detiknya jiwa itu hampa.
Kosong, sepi tanpa makna,
walau cuba diusir rasa yang berkelana,
rasa yang membuat hati terasa sirna,
rasa yang membuat diri terasa hina,
namun perasaan itu bertamu teguh,
tetap utuh..

Ada saatnya bila bibir cuba berbicara,
namun madah seakan tak bermakna,
pabila kata yang digubah,
tak mampu lagi bernada indah,
terpancar sendu dan gundah,
terlihat galau dan amarah.

Ada kalanya, walau seluruh dunia cuba menyelami,
walau ada yang cuba-cuba  memahami,
namun mereka tak akan pernah dapat mengerti,
isi hati dalam sudut sanubari,
tentang perasaan ini,
yang apabila disiram semakin berapi,
apabila dipadam semakin meninggi.

Aku juga manusia, seperti kamu,
ada kalanya aku mampu berdiri sendiri,
ada kalanya aku perlu seseorang di sisi,
ada saatnya aku mampu melangkah berani,
ada saatnya aku perlu dorongan dari tepi,
ada detiknya aku mampu menghadapi,
ada detiknya aku tak cukup yakin diri. 

Aku juga punya perasaan seperti kamu,
ada kalanya berteman sabar,
ada kalanya rasa tercabar,
ada saatnya tersenyum lebar,
ada saatnya ketawa hambar,
ada detiknya gelak terburai,
ada detiknya tangis menjurai.

Maaf andai langkahku pincang,
andai tuturku lantang,
andai hatimu kurang senang.
aku juga manusia,
tak akan pernah sempurna,
walau sejauh mana aku mencuba.


No comments:

Post a Comment