Wednesday 5 March 2014

overuser

Assalamualaikum..

People always say that i'm such a perfectionist.. am i? Really? They even call me "overuser".
before this, i don't like it when people say those words to me. Even now, i'm not saying that i like it. I still hate it. HATE them!
but now, even so i'm perfectionist or overuser, i don't think it's wrong. Cause its the spirit that lead me to give more to earn more. Tell me, is that wrong?

i still remember, back in my school days. A teacher told me and the whole class something that hurts me even until now.

the moment i came to the front of the class to take my exercise book, he said:
"Syuhadah ni sebenarnya tak pandai mana pun. *tanya pada kelas: Kamu rasa dia pandai ke? Saya tak rasa dia pandai. *Pause sekejap sambil buat muka.
Cuma dia rajin. She works hard, sebab tu dia dapat result bagus. Tapi kalau nak ikutkan kalau dia tak rajin, dia ni sama je level dengan kamu semua. Dengan syahmi, suren, danial"

i was like, damn! Aku tak pernah pun cakap aku pandai. The heck betul cikgu ni.. tiba-tiba shoot aku dalam kelas ni dah kenapa?gara-gara aku keluar buat spot check? Tak puas hati g jumpa pk hem la. Dia yang suruh aku buat spot check!

Honestly, it hurts and embarrassing. Its like he's telling the whole world something that even you never think of. Waktu tu aku rasa nak nangis. Serius, hampir menitik air mata aku. aku tak pernah rasa aku pandai.. rajin? Jauh sekali.. aku jarang buat extra homework atau exercise. Aku cuma buat bila disuruh. Tu kira rajin ke?

Aku tak pernah niat nak jadi kurang ajar, tp that day i stood up and said "saya tak pernah pun rasa saya pandai. Dan saya tak faham kenapa orang fikir saya macam tu.. if u don't think that i am, i don't think i should convince you. Coz like you said, i'm not smart , its just i'm doing extra work than others. That's all.

sumpah, aku sentap gila waktu tu. Bukan sebab aku terkejut orang cakap aku tak pandai, tapi sebab dia cakap depan kelas dan bandibgkan aku dengan kawan-kawan aku pulak..
Aku tak pernah harap orang fikir aku pandai. Even waktu tu aku tak pernah mintak jadi student harapan.. Kalau bileh putarkan masa, tak hingin aku kena target-target nagn sekolah ni.. buat pening kepala je..

sampai sekarang aku tak tau apa motif cikgu tu cakap aku macam tu kat depan semua orang.

But guess what, hari ni aku sedar, tak salah jadi rajin. Tak salah jadi perfectionist. Tak salah jadi orang yang detail. Sebab itu kelebihan yang Allah bagi.. itu kelebihan yang Allah suruh gunakan supaya kita berusaha untuk dapat yang terbaik. Supaya kita rasa jerihnya, lelahnya bekerja dengan kudrat sendiri. Supaya kita dapat rasa manisnya kejayaan itu nanti. Sebab apa? Sebab tak semua orang sanggup berusaha. Ramai orang hanya berangan, tapi tiada perancangan. Itu lah aku. Dulu.

Korang rasa tak penat ke jadi org yang over thinker ni? Macam kawan-kawan aku panggil aku, "overuser".
penat. Serius, penat. Lagi penat bila kita je yang sibuk fikir tapi orang lain tak ambil kisah..

Korang mungkin tak faham apa yang aku mengarut kat sini. Sebab korang tak berada di tempat aku. Tak rasa perasaan aku masa tu.. its okay, i don't expect people to understand me..

Tp dsebabkan peristiwa tu, sejak hari pertama aku jejakkan kaki kat maktab ni, aku dah tanam azam dalam hati aku, taknak jadi cikgu mulut longkang macam cikgu aku tu.

Tp apa pun, thanks cikgu. You've opened my eyes, to always think harder than anyone else, because i am not smart.

I know, i'm just hardworking. Not smart.

So kalau berfikir pun aku malas. confirm tak merasa naik pentas ambik anugerah pengarah. Sebab apa? Senang je.. because i'm not smart..

No comments:

Post a Comment